Blog

TRIBOO – DE WAAROM VAN DE CIRCULAIRE KOPLOPER JOHN VAN HOOF

John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van CSU verteld waarom het zo belangrijk is om als organisatie op een verantwoorde en duurzame manier te ondernemen.

John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van CSU verteld waarom het zo belangrijk is om als organisatie op een verantwoorde en duurzame manier te ondernemen. CSU is een landelijke schoonmaakorganisatie, wij zijn werkzaam door het hele land. Bij heel veel locaties. Met ook heel veel medewerkers en wij zijn een familiebedrijf, al 52 jaar. Dat betekent dat je van generatie naar generatie gaat en wij willen ook als familiebedrijf heel graag ons klaarmaken voor de volgende generatie. En dat betekent toch wel dat je op een hele verantwoorde en duurzame manier moet ondernemen.

HET IS PEOPLE BUSINESS EN WELKE FOCUS HEB JE DAN OP DIE MENS.

Enerzijds kijk je natuurlijk naar materialen en middelen, De spulletjes die je gebruikt, de CO2 die je uitstoot, dat soort zaken. De andere kant, wat bij ons heel belangrijk is, natuurlijk toch de mens kant. Het is peoples business en welke focus heb je dan op die mens? Als ik dan even naar het eerste ga, materialen en middelen, dan is duurzaamheid ook een beetje verworden naar circulariteit. En dan zie je dat we daar leuke initiatieven genomen hebben. Ik wil toch graag even de bedrijfskleding noemen. Die is nu volledig circulair. Nou ben ik hartstikke trots op dat we die slag gemaakt hebben.

MET EEN BEHOORLIJKE OMVANG WIL JE EXTRA GOED KIJKEN WELKE BIJDRAGE JE KAN LEVEREN.

Maar dat geldt natuurlijk ook voor onze materialen en middelen die we gebruiken. Dat geldt natuurlijk voor je CO2 uitstoot. Je kijkt natuurlijk naar je wagenpark en je energiebehoefte van je kantoor. Dat zijn zaken waarin je als bedrijf, je hebt toch een behoorlijke omvang, extra goed naar wilt kijken om daar ook een bijdrage te leveren.

Hoe hoog wil je de lat daar leggen. Is ook een actueel gespreksthema binnen onze directie, om toch te kijken, wat kunnen we allemaal nog meer doen.  En aan die mens kant zijn wel al heel lang bezig.

VAN SNUFFELSTAGE TOT RAYONMANAGER.

We hebben natuurlijk te maken met niet alleen heel veel mensen, we hebben ook te maken met de basis van de arbeidsmarkt. Daar zitten ook mensen bij met een afstand tot de arbeidsmarkt. En het is mooi om te zien dat we in onze bedrijven bijvoorbeeld toch zo'n acht procent mensen hebben die een beetje meer of een beetje minder de afstand tot de arbeidsmarkt hebben. En dan die mensen dan ook bij ons een kans geven, aan het werk te krijgen. En dat kan beginnen met een snuffelstage of een mooie baan, maar ook nog met perspectief op bijvoorbeeld doorgroeien naar objectleider of rayonmanager. Ja, en één van de vragen die je zelf ook kunt stellen, hoe kun je nou de duurzaamheid, nou ook weer wat nieuwe en mooie impulsen geven in je eigen bedrijf?

DUURZAAMHEID KOMT BIJ ONZE KLANTEN OP NUMERO EEN.

Nou, ik zou zeggen: haal dan buiten naar binnen, zo hebben we in het najaar ook weer de CSU innovatie award die we dan uitreiken. En dan nodigen we eigenlijk iedereen uit om met het leuke innovatieve interessante ideeën te komen, waarbij natuurlijk het aspect duurzaamheid steeds belangrijker wordt. We zagen dat overigens ook in onze benchmarkrapportage die we recent hebben gehad onder onze klanten, om ook nog eens even uit te vragen welke thema’s leven er nou bij u. Bij onze klanten dus. Ja, misschien niet heel verrassend, maar toch duurzaamheid komt inmiddels echt wel op numero één in ranglijstjes terug. Dus dat sterkt onze gedachten om ook met elkaar dus in de keten, zowel met klanten, maar ook met je medewerkers en zeker ook met je leveranciers te kijken. Hoe kun je de verbinding maken? Nou, laten we in deze tijd dan ook niet vergeten de digitalisering beet te pakken. Dat biedt ook hele mooie kansen en natuurlijk allerlei andere innovatieve zaken.