Projecten

1.000 circulaire thuiswerkplekken as a service. Sweco bespaart 18.000 kilo materiaal en 60% co2

Vorig jaar werden alle werkgevers van Nederland geconfronteerd met een grote opgave; de medewerkers mochten niet meer op kantoor werken. Direct leverde dit uitdagingen op, want hoe help je jouw mensen om thuis gezond en productief te blijven? Veel organisaties worstelde met dit dilemma, maar Sweco maakte direct een heldere keus; wij willen een gezonde en circulaire thuiswerkplek voor onze medewerkers.

Vorig jaar werden alle werkgevers van Nederland geconfronteerd met een grote opgave; de medewerkers mochten niet meer op kantoor werken. Direct leverde dit uitdagingen op, want hoe help je jouw mensen om thuis gezond en productief te blijven?

Veel organisaties worstelde met dit dilemma, maar Sweco maakte direct een heldere keus; wij willen een gezonde en circulaire thuiswerkplek voor onze medewerkers.

100% NL WERKPLEK WAS LOGISCHE CIRCULAIRE KEUZE

Sweco werkt al jaren samen met TRIBOO als partner om de kantoren CO2 neutraal en circulair te maken om zo de bedrijfsvoering verder te verduurzamen. De keuze die werd gemaakt voor de 100% NL thuiswerkplek van TRIBOO was daarom ook logisch. De gezamenlijke circulaire visie is maximaal doorgevoerd in het bureau en de bureaustoel. Medewerkers hebben de mogelijkheid gekregen om hun bureau en stoel zelf samen te stellen. Zo heeft iedereen een configuratie die bij hem of haar thuis past.

De 100% NL thuiswerkplek van TRIBOO wordt volledig in Nederland gemaakt, wat een positieve impact heeft op de CO2 emissie. Door het toepassen van een #greengridz bureaublad wordt er per werkplek 18 kilo minder materiaal gebruikt en 60% minder CO2 uitgestoten ten opzichte van een traditionele werkplek met een massief blad van spaanplaat. TRIBOO blijft eigenaar van de grondstoffen en neemt verantwoordelijkheid. Aan het einde van de gebruiksduur wordt de werkplek terug genomen en zorgt TRIBOO dat deze 100% wordt hergebruikt.

THUISWERKPLEKKEN AS A SERVICE

Sweco heeft de voorkeur gegeven om de thuiswerkplekken niet te kopen maar af te nemen als ‘product as a service’. Dat wil zeggen dat TRIBOO eigenaar blijft van het meubilair en Sweco ze gebruikt. Deze oplossing past goed bij TRIBOO en haar doelstelling om de grondstoffenstroom te kunnen beheren en de waarde te behouden, maar vraagt om een flinke voorinvestering. Samen met ABN AMRO, circulaire partner van het eerste uur en huisbank werd een passende financiële oplossing uitgewerkt en kon de volgende stap worden ingezet om alle 1.000 werkplekken te gaan uitleveren door heel Nederland.

EEN GIGANTISCHE LOGISTIEKE OPERATIE

Als er een kantoor circulair ingericht wordt dan is er 1 adres voor 1.000 werkplekken. Met het inrichten van thuiswerkplekken is het net andersom 1.000 adressen voor 1 werkplek. Verspreid over heel Nederland heeft Ieder adres zijn eigen mogelijkheden en onmogelijkheden qua bereikbaarheid om meubilair naar binnen te brengen en te monteren. Medewerkers moeten thuis zijn en de hele operatie moest in 6 weken worden volbracht. Ook de communicatie en planning met alle betrokkenen vergt een gestructureerde aanpak om deze mega operatie tot een succes voor iedereen  te maken.  

Inmiddels zijn meer dan 1.000 Sweco medewerkers blij gemaakt met een circulaire werkplek thuis. TRIBOO heeft alle zorgen uit handen genomen en de hele logistieke operatie professioneel georganiseerd. Perfect tot in de puntjes, van het onderzoek en inventarisatie van de wensen en eisen tot het plannen, produceren, coördineren, afleveren en monteren van de werkplekken thuis. Nu kan iedereen veilig en gezond werken zowel thuis als ook straks weer op kantoor.